Pečeň – úžasné chemické laboratórium organizmu

, Pečeň – úžasné chemické laboratórium organizmu

Kde sa nachádza pečeň a prečo je dôležitá?

Pečeň je najväčším ľudským vnútorným orgánom. Nachádza sa v hornej časti brucha (presnejšie pod pravou klenbou bránice). Váži približne 1,5 kilogramu a je hnedočervenej farby. Pečeňou pretečie každú minútu asi 1,4 litra krvi. Je akoby chemickou továrňou zameranou na čistenie krvi od rôznych nebezpečných a odpadových látok, toxínov a hlavne má úžasnú schopnosť regenerácie. Zasahuje do všetkých dôležitých dejov látkovej výmeny v organizme. Zabezpečuje ďalšiu premenu potravy na látky nevyhnutné pre život.

Zaisťuje metabolizmus tukov – produkuje žlč a látky zabezpečujúce trávenie tukov a absorpciu vitamínov A, D, E, K. Taktiež zodpovedá za metabolizmus bielkovín – riadi syntézu a degradáciu aminokyselín, podieľa sa na tvorbe bielkovín zohrávajúcich úlohu pri zrážaní krvi a zneškodňuje dusíkaté látky z bielkovín. Zodpovedá tiež za metabolizmus cukrov, má vplyv aj na imunitné reakcie. Je rodiskom a cintorínom imunitných buniek, potláča nežiaduce imunitné reakcie, má vplyv na autoimunitné procesy a protinádorovú imunitu.

Dôležitou mierou sa podieľa na zrážaní krvi a hospodárení s vodou a soľou, je tiež zásobárňou krvi – uskladňuje a podľa potreby uvoľňuje krv do obehu (reguluje jej objem). Okrem toho je zásobárňou železa a živín – feritín, vitamín B12, vitamíny rozpustné v tukoch (A, D, E, K). A v nespočetnom množstve funkcií pečene treba spomenúť aj to, že tvorí teplo – zúčastňuje sa na termoregulácii.

Nakoľko denne vykonáva viac ako 500 funkcií, je veľmi ťažko pracujúcim orgánom v tele.

Pečeň je však miestom aj pre mnohé ochorenia – zápalové, nádorové a mnohé ďalšie. Dá sa povedať, že ste takí zdraví, aká zdravá je vaša pečeň. Ale háčik je v tom, že veľa problémov s pečeňou sa neprejaví dovtedy, kým tento orgán nie je zničený na 95 %.

 

Čo našej pečeni najviac škodí?

 Pečeni najviac škodia príliš mastné a tučné jedlá. Tuky však netreba celkom vylúčiť z jedálnička, pretože majú veľký význam pri vstrebávaní vitamínov a pri procesoch látkovej premeny. Veľmi vhodné je obmedziť nadmerné solenie, tiež zaprážanie polievok múkou a olejom. V rámci pitného režimu je potrebné obmedziť, najlepšie úplne vylúčiť alkohol a tiež nezdravé sladené nápoje (obsahujú veľké množstvo cukrov, umelých sladidiel, farbív a konzervantov, ktoré pečeni neprospievajú). Je vhodné striedať jednotlivé druhy minerálnych vôd.

 

Ako pečeni pomôžeme?

K očiste pečene môžete pomôcť kvalitným stravovaním, vynikajúce sú hlúboviny, napr. kučeravý kel, kapusta, brokolica, ružičkový kel, reďkovka. Pomôcť môže aj petržlenová vňat (ktorá má viac vitamínu E ako kel), cesnak (najlepší liek proti vírusom), červená repa a kurkuma (má antioxidačné a protinádorové účinky).

Z potravín, ktoré podporujú očistu pečene, je dôležité aj ovocie. Vitamíny a minerály obsiahnuté v ovocí sú hnacím motorom detoxikácie. Zrelé ovocie bohaté na vitamín C (ako napríklad pomaranče a čistá pomarančová šťava, kivi, bobuľovité ovocie, papája či ananás) je výborným antioxidantom.

K očiste pečene je dobré využiť aj podporné bylinné čaje a šťavy. Odporúčame pestrec mariánsky, mätu piepornú, repík lekársky, rumanček pravý a tiež ľubovník bodkovaný. Pomôže aj zápar z feniklových semien, vhodná je aj voda s citrónovou šťavou.

Medzi najsilnejšie bylinky detoxikujúce pečeň patrí rozhodne pestrec mariánsky. Dozrieva koncom septembra, kedy sa v plode tvorí látka silymarín, vďaka ktorej je táto bylinka veľmi užitočná. Silymarín, ktorý je ešte silnejším antioxidantom ako vitamíny C a E, chráni pečeňové bunky pred jedovatými látkami vyvolávajúcimi zápal pečene. Silymarín zvyšuje odolnosť bunkovej membrány proti prenikaniu vírusových toxínov a hepatotoxických látok, má regeneračné účinky na pečeňové bunky, čo súvisí s jeho schopnosťou podporovať proteínovú syntézu.

Pre silnejšiu pečeň je potrebné piť pravidelne čerstvé zeleninové a ovocné šťavy (najlepšie z mrkvy a cvikle). Výborná je aj šťava z čiernych ríbezlí alebo z čučoriedok. Pamätať treba na pravidelný pohyb a cvičenie. Telo potrebuje rovnováhu aminokyselín (tie sú stavebnými prvkami proteínov), aby bolo schopné zabezpečiť potrebné funkcie organizmu, napríklad aj detoxikáciu pečene. Preto je dôležité jesť s mierou nielen mäso, ale aj ostatné živočíšne produkty.

 

MUDr. Miloš BUBÁN, Gastrocentrum Bajkalská s. r. o., Bratislava