STARNUTIE

 

Každý človek starne inak. Životný štýl môže starnutie oddialiť, ale aj výrazne skrátiť. A nielen starnutie, ale aj samotný život. Dôležité je vedieť, že spôsob života sa podpíše aj na našom starnutí.

 

Vzhľadom k zlepšeniu životných podmienok sa počet starých ľudí na svete oproti minulosti zvýšil. Starý človek sa nazýva geront. Gerontológia skúma všetky zmeny v starobe (nielen psychické, ale aj somatické a sociologické). Starnutie sa vyznačuje morfologickými a funkčnými zmenami. Týka sa to telesných zmien, psychických i sexuálnych, taktiež zmien v trávení, zmyslovom vnímaní, ale aj sociálnom postavení. K veľmi vážnym zmenám patrí najmä odchod do dôchodku, neraz presťahovanie sa (do domova dôchodcov a pod.) a tiež zvýšená závislosť od druhých. Ľudia v tomto veku sú náchylnejší na rôzne druhy ochorení a na komplikácie, ktoré z ochorení môžu vzniknúť.

 

Všetci veľmi dobre vieme, že staroba so sebou prináša aj viditeľné znaky na tele. Niektoré sú zvonka menej postrehnuteľné, prezradí ich ale zníženie funkcie niektorých orgánov. Menia sa nám vlasy (šedivenie, vypadávanie, plešivosť), nechty (sú hrubšie a lámavé). Koža sa stáva suchou a môže sa pridať aj svrbenie (z dôvodu poškodenia nervových vlákien a zmyslových zakončení). Na rukách a ramenách sa nachádzajú hnedé, starecké škvrny. Stráca sa pružnosť svalstva a stratou podkožného tuku sa zníži tolerancia ľudí na chlad.

 

Môžu sa objaviť iné zmeny: znižovanie imunity, suchosť úst, menej žalúdočných štiav i tráviacich enzýmov (poruchy trávenia), spomalenie pohyblivosti čriev vedie k zápche, poruchy vylučovania (u mužov zväčšená prostata, u žien unikanie moču), vymiznutie reprodukčnej schopnosti, zhoršenie zraku i sluchu, spomalenie hybnosti, horšia prispôsobivosť a reakcia na stres. U mnohých jedincov pribúdajú ischemické choroby srdca, poruchy tlaku krvi, cievne zmeny, dýchacie ťažkosti, osteoporotické komplikácie a pod.

 

Ale nebudeme hovoriť len o tom, čo mnohých v starobe zarmucuje. Aj jeseň života sa dá prežiť plnohodnotne a s radosťou. Treba sa len obklopiť pozitívnymi ľuďmi, ktorí vám energiu dodajú, nie berú. Príjemné posedenia s priateľmi, primerané cestovanie, koníčky. To všetko patrí aj do života seniorov, a nie je to len vymoženosťou mladých.

 

Prinášame vám zopár rád, ako si predĺžiť slnko v jeseni života

 

  1. Strava by mala byť menej energetická (1200 kcal denne), keďže metabolizmus je znížený a u niektorých z nás je znížená aj telesná aktivita. Nutný je dostatok výživnej hodnoty potravy s veľkým obsahom vitamínov a minerálov. Dôležitý je funkčný chrup na dostatočné spracovanie potravy pred jej prehltnutím. Treba jesť viackrát denne, ale menšie porcie, nie mastné jedlá, zákusky radšej nahradiť zeleninou a ovocím. Nezabúdať na mliečne výrobky, probiotiká.
  2. Na alkoholizmus trpí asi 20 % starých ľudí. Takže alkohol opatrne a s mierou. Dobré vínko alebo pivo k jedlu len v malom množstve, ako digestívum. Alkohol samozrejme nepatrí za volant! Pozor tiež na chronické pitie, ktoré vplýva na všetky systémy tela, a môže byť príčinou nehôd a smrti. Účinok niektorých liekov sa vplyvom alkoholu zvyšuje alebo znižuje.
  3. Proti starnutiu platí aj starý osvedčený a stále platný recept: Starostlivosť o seba! Osvojenie si základných návykov starostlivosti o svoju tvár, telo i dušu, lebo kvalitu života seniora ovplyvňuje aj životný štýl.
  4. Všetci chcú dlho žiť, ale nikto nechce byť starý. Obava, ktorá je obsahom tejto známej vety, vychádza zrejme z nedávnej krutej skutočnosti, keď ľudia po aktívnom pracovnom veku mali v tieni spoločnosti dožiť svoju jeseň života. Nedostatok finančných prostriedkov, nadbytok času, starosť o stále narastajúce potreby svojich ratolestí. Aby osamelý človek v tejto neutešenej situácii prežil aspoň chvíľu medzi ľuďmi, radšej vysedával v čakárňach ambulancií a „piplal“ sa v zdravotnom stave čakajúcich. Len aby nebol doma sám. A pritom s bolesťou v srdci možno myslel na slová známeho spisovateľa Simmela, že „Nikto nie je ostrov…“.
  5. Staroba je však vyjadrením stavu duše, a nie tela. Telo predsa starne každému. I keď pravdou je, že nie rovnako. Ale práve teraz je ten správny čas urobiť niečo pre seba, aby sme si splnili aj tie sny, ktoré sa nám ešte včera zdali nemožné a vzdialené. Je čas, aby sa naše sny nekončili na svitaní! Ale aby sa stali naším skutočným prežívaním dní.

 

MUDr. Miloš BUBÁN, gastroenterológ