MUDr. Miloslav Bubán, uznávaný gastroenterológ.

 

Väčšina z vás si ho asi pamätá ako hlásateľa a moderátora z televízie, kde pôsobil viac ako 30 rokov. Napriek tomu sa vždy na plný úväzok venoval profesii lekára, ktorú miluje najviac. Oddychuje hlavne pri cestovaní. Je to jeho vášeň. Pripravili sme pre vás sériu jeho článkov, prvý z nich na tému „Vieme čo jeme?“.

 

Už sme si zvykli, že chémia nás sprevádza na každom kroku od rána do večera a samozrejme sa dostala aj do potravín. Do potravín sa bežne pridávajú látky, ktoré predlžujú trvanlivosť potravín, zvýrazňujú alebo obnovujú farbu potravín, zvyšujú alebo regulujú kyslosť a zahusťovacie vlastnosti, prípadne dodávajú potravinám sladkú chuť bez použitia repného cukru. Teda prídavné látky, ktoré nazývame aj aditíva. Poznáme ich ako  rôzne zahusťovadlá, emulgátory, prídavky na zjemnenie chute, na jej zvýraznenie, aromatické látky, aditíva pre lepšiu farbu, vôňu, či na predĺženie doby trvanlivosti.

 

Mnohé aditíva sú prírodného pôvodu a nielenže nepredstavujú pre organizmus človeka žiadne riziko, ale môžu mať dokonca ochranný účinok:  (kyselina askorbová – vitamín C, lecitín – znižuje cholesterol, tokoferoly – vitamín E, kurkumín – žltá farba z korenia kurkuma s protirakovinovým účinkom, riboflavín – vitamín B2 a pod.) Tu sú napr. niektoré priaznivo pôsobiace látky: E 170 – uhličitan vápenatý, E 270 – kyselina mliečna ,E 290 – oxid uhličitý, E 300 – kyselina askorbová /vitamín C/, E 306 – výťažok bohatý na tokoferol, E 322 – lecitíny, E 410 – karobová guma, E 440 – pektín, E 948 – kyslík.

 

Na obale každej predávanej potraviny musí byť uvedený zoznam všetkých prídavných látok. Poradie býva zostupne podľa množstva obsiahnutej látky, pričom každá látka je uvedená celým názvom alebo medzinárodným číselným trojciferným, alebo štvorciferným číslom za písmenom E. Používanie potravinových aditív regulujú národné aj európske normy. Vo väčšine krajín existujú inštitúcie, ktoré udeľujú povolenie na použitie príslušnej látky. Niektoré inštitúcie vykonávajú svoj vlastný výskum (USA, EU, Kanada), iné (SR je vo väčšine prípadov medzi nimi) vychádzajú zo zistených a predložených údajov.

 

Na potraviny s vysokým obsahom aditív a konzervačných látok môže upozorniť neprimerane nižšia cena, veľmi dlhá trvanlivosť, neprirodzená farba, i keď tieto ukazovatele nie sú celkom spoľahlivé. Ako spotrebitelia máme jediný nástroj, ako ponuku potravín na trhu usmerniť – vyberať si medzi potravinami a nekupovať potraviny nevyhovujúce.

 

Niekedy ale zloženie potravy nemôžeme ovplyvniť, najmä v reštaurácii, v závodnej jedálni či na návšteve. A nemôžeme ovplyvniť ani spôsob prípravy. Syntetické farbivá a konzervačné látky obsahujú aj niektoré lieky. Rovnako žuvačky bez cukru a DIA výrobky obsahujú náhradné sladidlá, ale to iste nebude dôvod pre ich odmietanie.

 

Po zhodnotení množstva „éčiek“ v potravinách si ako gastroenterológ myslím, že pre vznik ohrozujúcich chorôb sú dôležitejšie iné opatrenia. Znížiť konzumáciu nadmerného množstva tukov, nasýtených mastných kyselín, cukru, soli, kofeínu a alkoholu. Taktiež nefajčiť a zvýšiť nedostatočný príjem prírodných antioxidantov z ovocia, zeleniny a orechov, jesť viac vlákniny z obilnín a strukovín. Ľudia sa málo hýbu a sú obézni. Ale samozrejme nezabúdame ani na to, o čom sme doteraz hovorili, odporúčame aj vyhýbať sa zbytočným chemickým látkam v potravinách a jesť čo najprirodzenejšiu stravu (obilniny, strukoviny, ovocie, zeleninu, orechy, olejnaté semená).

 

NA ZÁVER ZOPÁR DOBRÝCH RÁD:

 

  1. Snažte sa čo najviac variť z čerstvých surovín, mäsa, ovocia a zeleniny, ktoré žiadne éčka neobsahujú.
  2. Obmedzte príjem priemyselne spracovaných hotových výrobkov a rýchleho občerstvenia. Ak už sa im nemôžete vyhnúť, snažte sa, aby ste minimálne raz denne konzumovali čerstvé potraviny.
  3. Pozorne sledujte údaje na etiketách. Často krát hneď vedľa výrobku nabitého aditívami nájdete podobný s menším množstvom prísad. Čím menej éčok denne, tým lepšie pre vás a vaše deti.
  4. Pokiaľ vám to peňaženka dovolí, kupujte bio výrobky na trhoch.
  5. Jedzte veľa ovocia a zeleniny, obsahujú dôležité antioxidanty, ktoré vám pomôžu odbúrať z tela škodliviny.
  6. Nepoužívajte v kuchyni žiadne umelé dochucovadlá, ak máte malé deti. Radšej si dajte trošku námahy a potraviny im dochuťte zmesou rôznych byliniek. Urobia vám oveľa lepšiu službu.